Luderitz - Reisverslag uit Lüderitz, Namibië van ada-frank - WaarBenJij.nu Luderitz - Reisverslag uit Lüderitz, Namibië van ada-frank - WaarBenJij.nu

Luderitz

Door: Frank

30 Januari 2020 | Namibië, Lüderitz

_300120
Als we wakker worden is er om ons heen al heel wat bedrijvigheid, we houden onze routines aan en zitten om acht uur aan het ontbijt. Om negen uur gaan we op weg naar Luderitz, dit is de campsite af naar links. We rijden direct op de enige weg hier naar toe de B4, het is een asfaltweg.
Ons beeld is van links naar rechts zand, spoorlijn, electra palen, asfalt en weer zand. Dit is ons landschap voor de komende 130 km, de afwisseling zit in de hoogte van de zandduinen. Onderweg staan er waarschuwing borden voor wilde paarden, dat zijn ook de enige levende wezens die we gezien hebben. Zo af en toe een tegenligger of een vrachtwagen die we inhalen. Regelmatig denk je dat er water op de weg staat maar dit zijn luchtspiegeling. Je merkt duidelijk dat we richting kust rijden de temperatuur daalt, en ook in de hoogte merken we dat. Aus ligt op ruim veertien honderden meter en Luderitz op zee niveau. Even voor Luderitz moeten we stoppen de weg wordt met bulldozers zand vrij gemaakt. Als we de plaats binnen rijden ziet deze er stoffig maar wel verzorgd uit. Alles is laagbouw met hoogstens twee etages, de Duitse in vloed is duidelijk te zien aan veel gebouwen. We zoeken eerst de Spar op voor onze boodschappen, eigenlijk wilden we hier meteen koffie drinken maar ze hebben alleen oplos koffie. Na de Spar bier en wijn halen bij Tops. De jongen die op de auto past is niet tevreden met zijn beloning N$10,- want hij vond dat we te lang weg bleven, afgelopen jaar kregen ze van ons niet meer dan N$5,- ! We rijden verder opzoek naar een bank met flappentap, deze hebben we snel gevonden. Hier tegenover is een apotheek waar we ook nog wat moeten hebben. We blijken voor een biltong shop te staan hier kopen we wat Kudu/gems biltong en sweet chilli biltong. Biltong is vlees wat gedroogd is met zout en kruiden, erg lekker en een heerlijke snack. Het is inmiddels half twaalf als we verder rijden langs de haven, we zien hier een restaurant en stoppen voor koffie. We hebben een leuk uitzicht op de haven. De menukaart ziet er goed uit, en besluiten om hier te blijven lunchen. We beginnen met gegratineerde oesters, en een mooie fles Oranje Rivier chardonnay. Hierna neemt Ada gamba's en ik lobster, het duurt een ruime tijd voordat onze gerechten geserveerd worden. Als nagerecht neemt Ada wafels met ijs en ik een lokale cake met ijs, ook dit duurt weer even. Zo rond half drie zijn we klaar en rijden nog wat rond door de plaats, en gaan weer terug naar Aus. Het landschap is weer als de heen reis alleen nu is de volgorde omgewisseld. Rond half vijf rijden we de campsite op en gaan weer op plek vijf staan er zijn nog geen andere plekken bezet. Zetten de tent vast op en doen even snel een was. Net als gisteravond melden de mussen zich al bij Ada voor een pindaatje, in 'no time' zijn het een kleine vijftig, die uit Ada haar hand eten. De sweet chilli biltong smaakt heerlijk bij een biertje.

• 31 Januari 2020 - 22:16

Elsa:

Wat byzonder die wilde paarden in die zandwoestijn wat eten die beesten dan .

• 31 Januari 2020 - 22:35

Elsa:

Was zeker het verjaardags etentje .

• 02 Februari 2020 - 13:43

Hans En Ria Beenakker:

Wat moeten jullie toch afzien met kreeft en gamba's. Weet niet hoe jullie het daar uithouden.

Tags: Luderitz