Oranje rivier - Reisverslag uit Ai-Ais, Namibië van ada-frank - WaarBenJij.nu Oranje rivier - Reisverslag uit Ai-Ais, Namibië van ada-frank - WaarBenJij.nu

Oranje rivier

Door: Frank

02 Februari 2020 | Namibië, Ai-Ais

_020220
Zo rond zeven uur worden we wakker, een blauwe hemel met wat wolken. Vandaag gaan we naar Fish River Canyon, om negen uur rijden we weg. De Canyon ligt op ongeveer 20 minuten rijden, via de ingang bij Hobas rest camp gaan we het natuurgebied in. Eerst wordt bij de ingang geregistreerd wie we zijn en met hoeveel mensen er in de auto zitten. Hierna moeten we een entreebewijs in een kantoortje kopen. Als dit achter de rug is rijden we naar de Canyon, deze ligt nog ongeveer tien kilometer verder. We stoppen bij het eerste uitzicht punt, het is overweldigend deze diepe kloven in de aarde. Beneden staat maar op een paar plaatsen water in de kloof, ondanks de regen van gisteren. We rijden verder naar het volgende punt, dit is net te ver lopen voor Ada. Zij blijft in de schaduw van de auto zitten, terwijl ik naar het uitzicht punt loop. Hier vandaan is het ook mogelijk om af te dalen in de kloof, alleen staan er nu borden dat dit strikt verboden is. Ook hier heb je weer een schitterend uitzicht. Als ik terug ben bij de auto vinden we het tijd om aan de koffie te gaan, vanochtend bij het ontbijt hebben we meteen de thermoskan gevuld met koffie. We genieten van het uitzicht en de koffie. We rijden het natuurpark weer uit om naar Ai-Ais te gaan via de C37/D324 en de M97. Wederom een prachtig landschap, je rijdt een groot deel parallel aan de kloof. Zo af en toe een paar orixen dan weer struisvogels en één zebra. Dit is de Hartmann berg zebra deze soort kom je bijna niet tegen Het is soms heel grillig dan weer glooiend en je ziet de kloof steeds als een slang in het landschap. Ai-Ais is bekent om de heet water bronnen, en ligt aan het begin van de Canyon. Als we de weg naar Ai-Ais inslaan loopt deze tussen rotsformaties door naar beneden. Als we beneden zijn is hier een toegang poort, weer melden en we worden door gestuurd naar de receptie. Bij de receptie aangekomen zien we bij de campplek bafoons (een agressieve bavianen soort) we hadden dit al gelezen in IOverlander. We besluiten om hier niet te blijven ook vanwege de hoge prijs voor de campplek N$630,- 2ppn. We rijden de weg weer terug en gaan rechts af de D316/C37 op. We rijden nu echt door een woestijn landschap kilometers zand en duinen, we zijn opzoek naar een boom om onder te gaan lunchen. Als we een boom zien staat deze een eind van de weg bij een huis. We besluiten om maar in de auto te lunchen met de motor aan in de koelte van de airco, het is buiten inmiddels 41C. Snel alles uit de koelkast acnteruit de canopi pakken en weer de auto in, op deze manier kunnen we toch nog lunchen. We rijden weer en even verder is een splitsing wij gaan rechtsaf de D278 op het landschap verandert nu in links een woestijn en recht roest bruine rotsformaties het is indrukwekkend. Als we bijna aan het einde van de weg zijn zien we een uitgestrekt groen lint, dit is de Oranje rivier. Als we dichterbij zijn blijken dit allemaal wijngaarden te zijn, we slaan rechtsaf de D212/C13 op volgens kaart zijn hier een paar campsite's. Als we een aantal kilometers gereden hebben zijn we nog geen campsite gepasseerd. We kijken op de IOverlander app en zien dat de campsite's aan de overkant van de rivier liggen in Zuid Afrika. Een stuk terug zien we in de app een campsite langs de rivier, we keren en rijden terug. Aan beide zijden van de weg zijn alleen maar wijngaarden, bij Aussenkehr zien we een heel dorp van lemen hutjes met golfplaten daken langs de weg. We moeten nog een paar kilometer verder als we een verwijzing zien naar de campsite, dit is een pad tussen de wijngaarden (waar hebben we dat meer gezien) naar de rivier en de campsite. Het is een groene oase aan de rivier, met campplekken onder bomen. Hier blijven we twee dagen staan, de plek heeft gras, schaduw en een braai. Het is bijna als thuis de Hop een prachtige vogel loopt hier in het rond in Frankrijk zien wij deze in de zomer. Op de braai bakken we aardappelen in de skilet en op het rooster een chakalaka worst.

• 03 Februari 2020 - 14:25

Louis Kloosterman:

Hoi Ada en Frank,
    Ik heb net , bij de lunch , Ton alle afleveringen achter elkaar voor zitten lezen.
    We genieten er echt van !
    Gelukkig dat we aan een lekker broodje met gebakken ei zaten want anders zouden we vast en zeker ontzettende trek gekregen hebben van alle smakelijkheden waarover we lezen .
    Grappig dat jullie bij de Oranjerivier waren. In 1966 verhuisden wij naar de nieuwbouwwijk Overvecht in Utrecht en kwamen we op de Nataldreef te wonen. En bij ons om de hoek had je de Oranjerivierdreef . Zo kwamen er bij ons natuurlijk meteen weer allerlei herinneringen boven.
    Bonne route !!!
    We wachten weer op volgende afleveringen .

• 03 Februari 2020 - 15:10

Henk Van Dijk:

Vandaag weer jullie volgende reisverslagen gelezen en weer met Googlemaps ernaast. Jammer, of beter gelukkig maar, dat daar geen livebeelden te zien zijn, zoals op vele skipisten. Maar uit jullie verslagen en via de beelden van googlemaps kan ik me goed verplaatsen in de prachtige reis, die jullie weer maken. En wat eten en drankjes betreft weten jullie ook daar te genieten. Dus geniet nog een heerlijke dag aan de oranje-rivier.

• 03 Februari 2020 - 21:26

Hans:

Mooi verslag Frank. Je schrijft zeer beeldend, dus de plaatjes kan ik daarom wel bij verzinnen. Als jullie terug zijn zal er ongetwijfeld veel te vertellen zijn.
    Ik reageer misschien niet regelmatig omdat ik ook een reisverslag bijhoud van MaryAnn in Taiwan. Kortom: het lijkt wel werk.
    Knuffel voor Ada.
    A Bientot